Rit door de bergen - Reisverslag uit Laingsburg, Zuid-Afrika van Aleida Riemersma-van Houten - WaarBenJij.nu Rit door de bergen - Reisverslag uit Laingsburg, Zuid-Afrika van Aleida Riemersma-van Houten - WaarBenJij.nu

Rit door de bergen

Door: Aleida

Blijf op de hoogte en volg Aleida

30 September 2019 | Zuid-Afrika, Laingsburg

Vanmorgen na het ontbijt naar een chocoladeproeferij geweest op het landgoed waar we hebben geslapen.
3 verschillende geproefd en heerlijke chocolade gekocht voor onderweg.
Door Tulbagh terug naar de route gereden.
Vandaag hadden we een rit van 194 km voor de boeg door onbewoond gebied. Op de weg zo weinig verkeer dat we midden op de weg gestopt zijn om foto’s te maken.
Door het dorp Ceres richting N1, dit is een van de hoofdwegen van Zuid Afrika. Deze weg was iets drukker.
Een prachtig gebied om door te rijden, brede valleien en zeer verschillende bergketens.
Bij een benzinepompstation geluncht. In een winkeltje kregen de tip om naar Matjiesfontein te gaan.
Langs de N1 loopt de spoorlijn van Kaapstad naar Pretoria.
In Matjiesfontein stopt de trein en kunnen de reizigers iets gaan drinken in dit grappige dorpje dat eenzaam midden in het Groot-Karoo ligt.
Het ziet er zo Engels uit dat je denkt een fata-morgana te zien. Er wonen slecht enkele tientallen mensen.
Matjiesfontein had een voortrekkersrol in Zuid Afrika, hier brandde het eerste elektrische licht en was het eerste watercloset.
Sinds de victoriaanse tijd lijkt er niets te zijn veranderd, postkantoor, bank, pub/padstal.
Het ouderwetse Lord Milner hotel ziet er nog fantastisch uit.
Jammergenoeg konden we geen stadsrit maken met de oeroude dubbeldekker, deze was in onderhoud.
De stadstour duurt nog geen 10 minuten en is waarschijnlijk de kortste ter wereld.
Na een kopje thee in de pub onze reis vervolgd naar Laingsburg.
Hier een prachtige ruime kamer in oud Engels huis.
In het dorp is geen restaurant alleen een afhaal bij het benzinestation.
Morgen weer verder naar Karoo national park.

• 30 September 2019 - 19:24

Helga:

Hoi meiden, ik begrijp dat de lekkere chocola al weer op is